Zróbmy krotki eksperyment aby przekonać się czym jest GO. Weź mały przedmiot do reki np. długopis i umieść go ok. 20 centymetrów od oczu. Gdy skupiasz wzrok na długopisie, nie widzisz nic poza tym małym przedmiotem. Wszystko co jest w dali jest pogrążone w nieostrości. A teraz spróbuj skoncentrować wzrok na drugim planie. Tym razem długopis jest nieostry, a przedmioty w dali są wyraźne. Dowodzi to ograniczeń jakie posiada "nasz obiektyw", czyli oko ludzkie. Wzrok potrafi się skupić jedynie na pewnej przestrzeni, która ma początek i koniec.
Głębia ostrości jest właśnie ta przestrzenią od - do, w której rozpoznajemy dostatecznie wyraźnie zawarte w niej przedmioty, a wszystko poza nią wydaje się niewyraźne.
Jak możemy wykorzystać te ograniczenia ostrości widzenia wynikające z fizyki optycznej?
Głębia ostrości w fotografii, to jedno z najpotężniejszych narzędzi twórczego fotografa. Jest również moim ulubionym środkiem wyrazu. W tej chwili skupie się tylko na zabiegu pt: ostrość na drugim planie. Gdy chce pokazać temat główny, w tym przypadku parę młoda, w kontekście otoczenia, wykonuje następujące czynności: Ustawiam parę młoda na pierwszym planie, czyli bliżej siebie, wybieram dłuższa ogniskowa tj. 70mm, 100mm, 135 mm, ustawiam ostrość na drugim planie, czyli gdzieś dalej i wykonuje zdjęcie. Żeby zdjęcie robiło wrażenie należny znaleźć ciekawy motyw na drugim planie, który będzie kontrastował lub współgrał z motywem na pierwszym planie.
Zabieg ostrości na drugim planie jest ucieczka od sztampowego podejścia do tematu gdzie motyw główny zawsze jest wyraźnie, ostro oddany. Nieostrość powoduje wrażenie tajemniczości. Mówi się, ze coś jest owiane mgiełka tajemnicy. My, miłośnicy fotografii również możemy zasnuwać mgiełkę tajemnicy nad naszymi zdjęciami, przez co zdobędziemy uznanie wśród rodziny, znajomych, a możne nawet forumowiczów portalu fotograficznego.
Głębia ostrości w fotografii, to jedno z najpotężniejszych narzędzi twórczego fotografa. Jest również moim ulubionym środkiem wyrazu. W tej chwili skupie się tylko na zabiegu pt: ostrość na drugim planie. Gdy chce pokazać temat główny, w tym przypadku parę młoda, w kontekście otoczenia, wykonuje następujące czynności: Ustawiam parę młoda na pierwszym planie, czyli bliżej siebie, wybieram dłuższa ogniskowa tj. 70mm, 100mm, 135 mm, ustawiam ostrość na drugim planie, czyli gdzieś dalej i wykonuje zdjęcie. Żeby zdjęcie robiło wrażenie należny znaleźć ciekawy motyw na drugim planie, który będzie kontrastował lub współgrał z motywem na pierwszym planie.
Zabieg ostrości na drugim planie jest ucieczka od sztampowego podejścia do tematu gdzie motyw główny zawsze jest wyraźnie, ostro oddany. Nieostrość powoduje wrażenie tajemniczości. Mówi się, ze coś jest owiane mgiełka tajemnicy. My, miłośnicy fotografii również możemy zasnuwać mgiełkę tajemnicy nad naszymi zdjęciami, przez co zdobędziemy uznanie wśród rodziny, znajomych, a możne nawet forumowiczów portalu fotograficznego.
Źródło: Szymon Zduńczyk-kursy online
Super post! Śliczne te ostatnie zdjęcie ♥
OdpowiedzUsuń